Olennainen osa terveyden ja yleiskunnon ylläpidosta on tasapainoinen ruokavalio, joka ei johda yli- tai alipainoon. Jos ymmärtää ravintotiedettä syvällisesti ja on valmis analysoimaan omat tarpeensa ja seuraamaan niitä manuaalisesti, sekin on toki tehtävissä. Tavallinen kuluttaja, joka ei tiedä kehonsa hiilihydraattien tai proteiinien tarpeista mitään, pääsee helpoimmalla kun ottaa käyttöön sovelluspohjaisen ruokaohjelman.

Painon tarkkailu

Ylivoimaisesti yleisin syy siihen, miksi länsimainen ihminen tarkkailee painoaan, on ylipaino. Tämä on huomattu myös sovellusmarkkinoilla, ja tarjolla on lukuisia maksullisia ja maksuttomia sovelluksia syömisen tarkkailuun.

Hyvä sovellus tarjoaa esimerkiksi seuraavanlaisia ominaisuuksia:

  • huomioi peruselintoimintojen käyttämien kaloreiden määrät perustuen käyttäjän ikään, sukupuoleen, pituuteen ja painoon
  • erottelee syödyistä kaloreista vähintään hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat, usein myös suolan, sokerin ja hivenaineiden määrät
  • varoittaa käyttäjää, kun suositeltavat rajat ylittyvät

Hyvin suunniteltu ja helppokäyttöinen painonhallintasovellus tarjoaa myös mahdollisuuden poimia omat suosikkiruokansa päivän syötyjen listalle nopeasti ja helposti, siten että niitä ei tarvitse jokaisella kerralla etsiä erikseen. Tämä on hyödyllinen ominaisuus silloin, kun on syönyt kaurapuuroa aamupalaksi 40 vuotta, eikä ole aikeissa muuttaa tapojaan.

Useissa painonhallintaan tarkoitetuissa kalorilaskureissa on takana kokonainen käyttäjäyhteisö, joka syöttää elintarvikkeiden tietoja nettiin sitä mukaa, kuin uusia tuotteita tulee markkinoille. Tällöin käyttäjän ei tarvitse hakea kaiken syömänsä ruoan ravintoarvoja pakkauksesta itse, vaan hän voi joko käyttää valmiina löytyviä arvoja suoraan tai tarkistaa ne pakkauksesta ennen kuin käyttää niitä. Tämä osaltaan helpottaa tietojen syöttämistä ja tekee ohjelman käytöstä luontevampaa ja nopeampaa.

Syötävän ruoan sisällön tarkkailu

Jos tarkoitus on nimenomaisesti vahtia esimerkiksi piilosokerien käyttöä tai rasvan määrää ruoassa, se hoituu samoilla sovelluksilla kuin painontarkkailukin. Moni vähähiilihydraattisella ruokavaliolla elävä yllättyy havaitessaan, missä kaikessa hiilihydraatteja onkaan. Lisää rautaa ruokavalioonsa kaipaava näkee nopeasti, mikä hänen päivän ruokavalionsa rautamäärä onkaan.

Mikäli tarkoitus on olla tarkka ruoka-aineiden kulutuksessaan, kannattaa ohjelmistoon syöttää omat vakioruokansa sellaisina, kuin itse ne valmistaa. Esimerkiksi keskiverto makaronilaatikko ei välttämättä vastaa kotona tehtyä versiota, johon kuuluu kaksi pakettia pekonia mausteeksi. Ravintoarvot voivat muuttua nopeastikin pienillä kerma- ja voilisillä.