Älypuhelimiin on saatavilla monenlaisia sovelluksia, joiden avulla voi tarkkailla syömistään, liikkumistaan ja jopa unen laatua ja määrää. Osa näistä vaatii erillisen mittauslaitteen, kuten aktiivisuusrannekkeen tai sykevyön. Osa toimii itsenäisesti, eikä vaadi käyttäjältä muuta, kuin että puhelin pidetään mukana liikuttaessa.

Aktiivisuusrannekkeiden sovellukset

Aktiivisuusrannekkeeseen on normaalisti rakennettu sisään askelmittari, mutta sykkeen mittaamiseen tarvitaan usein erillinen sykevyö. Osa malleista pystyy myös mittaamaan sykkeen suoraan ranteesta, ilman sykevyötä. Tällöin sykkeen mittaamisesta tulee helppoa ja se muodostuu nopeasti osaksi arkea.

Yleensä aktiivisuusrannekkeen käyttöliittymä on nettipohjainen ja siihen saa yhteyden joko kytkemällä rannekkeen älypuhelimeen tai tietokoneeseen. Yhteys muodostetaan langattomasti, esimerkiksi bluetoothin tai laitteen mukana tulevan langattoman USB-vastaanottimen kautta. Käyttäjälle tarkoitetut ohjelmat on suunniteltu siten, että niiden asentamiseen ja käyttämiseen ei tarvita IT-alan koulutusta.

Jotta sovellus voi laskea painoindeksin, sykealueet ja kalorien kulutuksen, se tarvitsee ainakin seuraavat tiedot käyttäjästä:

  • ikä
  • sukupuoli
  • pituus
  • paino

Nämä syötetään laitteen hallintaohjelmistoon, kun laitetta ollaan ottamassa käyttöön. Laite hoitaa itse muiden arvojen päivittämisen, mutta paino täytyy käyttäjän syöttää itse, hyväksi katsomallaan tiheydellä. Mitä useammin tietoja päivittää, sitä yksityiskohtaisempia tilastoja saa.

Jos aktiivisuusrannekkeen tiedot vielä yhdistää kalorilaskuriin, ja lisää sinne tiedot syömisestään, ohjelmat tarjoavat ennusteita painon tulevasta kehityksestä. Tämä osaltaan motivoi jatkamaan liikkumista ja syömisen tarkkailua, silloin kun motivaatio on kohennuksen tarpeessa.

Liikuntaa mittaavat sovellukset

Toinen tapa tarkkailla liikunnan määrää ja laatua on seurata liikuntaansa erilaisilla matkaa mittaavilla sovelluksilla. Jos älypuhelimen käytössä on karttasovellus, tavallinen matkamittari voi myös mitata korkeuseroista syntyvää matkaa luotettavasti, eikä linnuntietä mitaten, kuten osa. Vaikka mittaus antaisikin vain linnuntietä syntyvät kilometrit, sekin tieto kertoo paljon päivän liikunnasta.

Seurantaohjelmat ovat hyödyllisiä myös silloin, kun haluat liikkua esimerkiksi vieraassa metsässä, mutta suuntavaistossasi on parantamisen varaa. Kun älypuhelimestasi löytyy kartta, joka kertoo, missä olet liikkunut ja mihin juuri sillä hetkellä kuljet, voit löytää takaisin autollesi turvallisesti.

Älypuhelinten sovellusten avulla liikuntaan on tullut uusi ulottuvuus, kun kerättyä dataa saa tilastoitua ja tarkasteltua aivan eri tavalla kuin aiemmin.